تاریخچه

مقدمه:

ایده یک تصویر ذهنی است که اولین گام برای حل مشکل و برآورده کردن نیاز است. ترکیب ایده با تفکر نوگرایانه می‌تواند منجر به ایده‌پردازی شود و کسانی که این تفکر خلاق را به همراه دارند ایده‌پرداز هستند و از این رو ایده‌های خلاقانه می‌تواند راهی برای پیشرفت جامعه و از سوی دیگر حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی باشد. در دنیای رقابتی امروز، ایده‌های نوین برای پایداری و توسعه شرکت‌ها و سازمان‌ها حیاتی و مهم است و افراد خلاق و نوآور منبع تولید نوآوری در سازمان‌ها هستند.

امروزه یکی از عوامل مؤثر در بروز خلاقیت، آموزش آن به افراد جامعه است تا افراد بتوانند از طریق ایده‌های نو و دانش جمعی با تأثیر‌گذاری بر روی یکدیگر به سوی جامعه‌ی پیشرفته و سعادتمند گام بر دارند.

مهم‌ترین نقش افکار و طرح‌های نوین در سازمان‌ها و شرکت‌ها، ارتقای کمی و کیفی محصولات و خدمات، افزایش بهره‌وری،کاهش هزینه‌ها و... است.  

هدف:

هدف از برگزاری این رویداد در سال‌های اخیر در زمینه خوراک و نوشیدنی، اهمیت یافتن نقش غذا در سلامت جامعه است و با برگزار کردن این رویداد می‌توان کمک بزرگی به بخش صنایع غذایی در رابطه با پروژه‌های سلامت محور با توجه به کاهش هزینه‌ها از جمله هزینه‌های درمان انجام داد و همچنین یافتن افرادی که ایده‌های نوآورانه‌ای در زمینه محصولات سلامت محور دارند و معرفی این افراد به صنایع غذایی جهت بهینه و سلامت کردن محصولاتشان است و در نتیجه به سوق دادن جامعه به سمت سلامت منجر خواهد شد.

چرا "ایده‌بازار خوراک و نوشیدنی

زمانی که ایده یک محصول در ذهن وجود دارد، قبل از هر اقدامی باید این موضوع بررسی شود که آیا این ایده بازاری دارد یا خیر؟ و راه درست ورود به این بازار کدام است؟

بیشتر صاحبان ایده و حتی صاحبان سرمایه به دلیل دریافت نکردن بازخورد منفی وارد بازار رقابتی نمیشوند و بخش دیگر صاحبان ایده به خاطر پرهزینه بودن تحقیقات بازار، از ارائه ایده‌های خود صرف‌نظر می‌کنند. اما برای شروع، باید در بازارِ تحقیقات قدم برداشت تا بتوان نتیجه مطلوب دریافت نمود. در واقع تحقیقاتِ بازار، راهی برای جمع آوری اطلاعاتی است که می‌توان برای حل کردن و یا اجتناب از بروز مشکلات بازاریابی از آن استفاده نمود. یک تحقیق بازار مناسب، داده‌های لازم برای توسعه طرح را در اختیار ایده‌پرداز قرار می‌دهد.

صنعت خوراک و نوشیدنی هم برای پیشرفت و ارتقای خدمات و محصولات خود نیازمند ایده‌های خلاقانه و نوین است و ایده‌پردازی در این زمینه، مانند سایر صنایع، مستلزم ورود به بازار تحقیقات می‌باشند. مسئله‌های موجود در تمام صنایع از جمله صنعت خوراک و نوشیدنی از صاحبین این صنایع گرفته می‌شود و به مراکز علمی و تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و افراد عادی که دارای ایده و خلاقیت هستند داده می‌شود و از سوی دیگر ایده‌های نوین ایده‌پردازان به صاحبان سرمایه معرفی می‌گردد تا در صورت نیاز جامعه، خطوط تولید را در این زمینه فعال نمایند. که این امکان از طریق "ایده‌بازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر" برای ایده‌پردازان و صاحبان سرمایه مهیا گردیده است. در واقع ایده‌بازار امیرکبیر پل ارتباطی میان ایده‌پردازان و صاحبان سرمایه است.